ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
Kolejne propozycje zabaw i ćwiczeń dla przedszkolaków
W związku z zawieszeniem zajęć w oddziale przedszkolnym przedstawiam propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci
Tematyka : Nadchodzi wiosna
- Zapoznanie z wierszem „W marcu jak w garncu”
W marcu jak w garncu, to prawda jest.
Raz sypie śnieg, raz pada deszcz.
Zmoknięty bałwan samiutki stał.
Mały skowronek na miotle siadł.
Tuż przed bałwanem, gdzie biały śnieg
kwiatek przebiśnieg pojawił się.
Słońce zza chmur wyjrzało wnet
i rozświetliło marcowy dzień.
Rozmowa na temat treści wiersza, zadawanie dziecku pytań, zwracanie uwagi dziecka, aby nie odpowiadało jednym słowem, zachęcanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi.
· o czym opowiada wiersz,
· jaka jest marcowa pogoda – marcowa pogoda jest zmienna i kapryśna
- Naucz się wiersza na pamięć
- Zapoznanie z przysłowiem ,, W marcu jak w garncu” wspólne wyjaśnienie, co ono oznacza.
Powtarzanie przysłowia – np. szybko, cicho, nisko, wysoko; śpiewanie przysłowia na własną melodię.
- Rysowanie, kolorowanie i wycinanie elementów marcowej pogody. Układanie przez dziecko krótkiej prognozy wiosennej pogody – zaprezentowanie jej rodzicowi.
- Zabawa plastyczna – Pierwsze bazie.
Dzieci przyklejają na kartkach wazon wycięty po liniach narysowanych przez rodzica przyklejają w wazonie paski papieru wydarte z czarno-białych gazet; doklejają po obu stronach gałązek wydarte z gazet niewielkie owale –bazie.
- Zabawy ruchowe z rodzicami,, Kaprysy pogody”
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Słońce wschodzi i zachodzi.
Dziecko w siadzie skulnym – słońce śpi. Na hasło: Słońce wschodzi dziecko powoli podnosi się, aż do wspięcia na palce, porusza palcami dłoni jak promykami; idzie kilka kroków – słońce przesuwa się po niebie. Na hasło: Słońce zachodzi dziecko powoli kuli się do siadu skulnego – słońce zaszło i śpi.
• Czworakowanie– Kotki na wiosennym spacerze.
Dziecko– kotek– chodzi na czworakach w różnych kierunkach . Na jedno klaśnięcie – turla się po podłodze; na dwa klaśnięcia – robi koci grzbiet i idzie dalej.
• Ćwiczenie równowagi – Bociany na łące.
Dziecko– bocian – staje na jednej nodze i rozgląda się, szukając żabek.
- Zabawa Czy to już wiosna?
Przygotuj zieloną i czerwoną kartkę. Dziecko podnosi w górę zieloną kartkę wtedy, kiedy usłyszy informację zapowiadającą wiosnę. Np.
Po trawie chodzą bociany.
W lesie wyrosły prawdziwki i kurki.
Mocno świeci słońce i dni są coraz dłuższe.
W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.
Dzieci zjeżdżają z górki na nartach.
Na drzewach pojawiły się zielone listki.
Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.
Nad stawem kumkają żaby.
- Wspólne wyjaśnianie znaczenia przysłów związanych z wiosną:
Jaskółka i pszczółka lata, znakiem to wiosny dla świata.
A jak wiosna liście splata, puszczaj zimę, czekaj lata.
Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni.
Dołączam link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html )
- Posłuchaj piosenek (Youtube) np. Tam daleko gdzie wysoka sosna …lub
Pierwszy obudził się pierwiosnek,
potem chochoły spadły z róż.
Skowronek śpiewem wołał wiosnę,
żeby na pole przyszła już.
Ref.: Bo zima, bo zima każdemu obrzydła!
Niech słońce da jej pstryczka w nos!
Niech wiosnę, niech wiosnę
przyniosą na skrzydłach
bociek, jaskółka, szpak i kos.
II. Złoto błysnęło na leszczynach.
Zapach obudził senny ul.
Wiosenną orkę chcą zaczynać
głodne gawrony z pustych pól.
Ref.:……..
Śpiewaj i baw się przy tych piosenkach, wyklaskaj ich rytm.
- Wykonaj ilustrację do ich treści.
- Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 90. ( 6-latki)
- Kolorowanie tylu koralików, ile wskazuje liczba umieszczona obok nich.
- Kolorowanie dziesiątej żaby, licząc od lewej strony, i dziesiątego bociana, licząc od prawej strony.
- Numerowanie bocianów przedstawionych na rysunkach. Określanie, w którą stronę są one zwrócone.
- Pokaz prawidłowego kreślenia liczby przez rodzica..
- Kreślenie liczby w powietrzu, na podłodze.
- Pisanie liczby po śladach, a potem – samodzielnie
Zachęcam również do systematycznego utrwalania poznanych liter i cyfr oraz znaków matematycznych.
Następne propozycje zabaw w przyszłym tygodniu.
Pozdrawiam wszystkich serdecznie D. C.