Czy Kazimierz Wielki był naprawdę wielki?
WQ jest przeznaczony dla uczniów VII
opracował: Janusz Paprota
czas realizacji: 3 tygodnie
- Wprowadzenie
WebQuest został stworzony w celu zachęcenia uczniów do pogłębienia wiedzy o patronie swojej szkoły – królu Kazimierzu Wielkim.
Uczniowie na lekcjach historii poznają podstawowe informacje o tej postaci i jego ważniejsze dokonania zaprezentowane w podręcznikach historii. Rzadko jednak ktoś się zastanawia czy król rzeczywiście zasłużył na przydomek „Wielki”? A może ten przydomek wiąże się z jego cechami fizycznymi a nie oceną jego panowania? Co jest prawdą, a co mitem utrwalonym przez wieki na temat tej kontrowersyjnej jednak postaci?
Wasze badania pozwolą lepiej poznać swojego Patrona i obiektywnie go ocenić
2. Zadanie
Waszym zadaniem będzie:
Przygotowanie i przedstawienie informacji na temat cech fizycznych i wyglądu Kazimierza Wielkiego oraz dokonanie oceny jego zasług, ale i porażek w okresie jego panowania.
Wyniki Waszych działań przedstawicie w formie prezentacji multimedialnej.
3. Proces
Wybierzecie z pośród siebie w grupie 1 osobę- lidera, który w razie wątpliwości będzie mógł konsultować się z nauczycielem.
Ustalcie, kto i kiedy nadał królowi przydomek „Wielki”. Zbadajcie wygląd i cechy fizyczne króla, na podstawie zachowanych źródeł ikonograficznych, źródeł pisanych i badań szczątków króla w katedrze wawelskiej. Osobno zastanówcie się nad sukcesami króla w polityce wewnętrznej i zagranicznej państwa. Które z nich Waszym zdaniem zasługują na szczególne wyróżnienie i składają się na wysoką ocenę tej postaci? Czy Kazimierz miał tylko same sukcesy? Co uznalibyście za jego porażki? Jak ostatecznie oceniacie bilans dokonań króla? Zasłużył na przydomek „Wielki” czy nie koniecznie?
Zastanówcie się jaki program użyjecie do stworzenia prezentacji? Power Point, Prezentacje Google, Prezi czy może platformę Genially?
Koniecznie podzielcie się pracą i określcie za co kto odpowiada.
Wasza praca powinna być ciekawa, poprawna merytorycznie, przejrzysta i wyczerpująca.
Na wykonanie prezentacji macie 3 tygodnie (do 29 maja 2020)
Życzę powodzenia !
4. Źródła
Jako źródła informacji pomocne Wam mogą być strony internetowe:
https://www.wilanow-palac.pl/odkrycie_grobu_krola_kazimierza_wielkiego.html
http://www.kryminalistyka.fr.pl/forensic_groby_wielki.php
https://youtu.be/XpeLwfKwHFU (cz. 1 filmu)
https://youtu.be/I-kxk6BHNgs (cz. 2 filmu)
https://gwo.pl/polska-za-panowania-kazimierza-wielkiego-p4406 (krótki film o panowaniu)
I inne, znalezione przez Was
5. Ocenianie
Ocenie będzie poddane Wasze zaangażowanie w pracę, forma przekazu pracy, współpraca w grupie.
Kryteria oceny:
– umiejętność opracowania tematu 0-5 pkt.
– przejrzystość realizacji zadania 0-5 pkt.
– wykorzystanie materiałów źródłowych 0-5 pkt.
– przedstawienie projektu 0-5 pkt.
20 pkt. – ocena celująca
18 – 19 pkt. – ocena bardzo dobra
15 – 17 pkt – ocena dobra
10-14 pkt. – ocena dostateczna
6- 9 pkt. – ocena dopuszczająca
6. Podsumowanie